Isnin, 28 November 2016

gearbox

Gearbox? Kalau tanya para wanita pasti ada yang ternganga mulut. Bukan tak nak ambil tahu bab kereta. Tapi, ia sangat rumit dan bukan mudah untuk dikenalpasti. Sudahnya, boleh pandu dan isi minyak sajalah jawabnya. 

Ramai yang berpendapat, jika kerosakan kereta yang melibatkan gearbox memang akan berhabis duit. Sekiranya gear sudah tak terkawal dan bertukar dengan sendiri itu tandanya gearbox anda bermasalah besar!  Bukan untuk kereta auto sahaja, perkara ini juga terjadi pada kereta manual. Buat pengguna kenderaan, sila ambil perhatian.

Untuk langkah keselamatan, kereta haruslah diselenggara dengan baik. Jangan ambil mudah, pandai guna, pandai jaga. Nak tahu bagaimana tanda-tanda awal gearbox kereta anda bermasalah? Baca info berikut terutama bagi sesiapa yang bawa kereta auto :

1. Gear susah masuk (biasanya untuk gear manual)

2. Pada awal transmisi untuk auto terdapat sentakan yang agak kuat (contoh dari N ke D atau dari P ke D)

3.  Terdapat ‘freeplay’ (ruang pertukaran gear) yang agak lama sama ada dari 1 ke 2, 2 ke 3 dan 3 ke 4

4. Kereta berbunyi kuat setiap kali pertukaran gear auto berlaku

5. RPM yang jadi tinggi tidak kembali asal setelah gear auto bertukar

6. Berbunyi hentakan seperti ‘DUK’ setiap kali gear auto bertukar

7. Gear yang bertukar pada keadaan N atau D pada panel meter

Kesemua tanda ini merupakan tanda-tanda awal, sekiranya anda biarkan dan tidak ambil tindakan, kerosakan akan lebih teruk dan kos untuk membaiki sangat tinggi. Nak tahu cara nak baiki dengan senang dan kos yang rendah?

Bersihkan ruang auto filter dan tukar auto filter :

1. Tukar minyak auto

2. Tukar mounting gearbox

3. Tukar pin pada panel gear

4. Tukar kedua-dua oil seal gearbox

Untuk pengguna kereta manual, anda hanya perlu tukar minyak gear, mounting dan kabel gear. Sekarang dah tahu, cepat cek gearbox anda sebelum terlambat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan