Sabtu, 5 Mac 2016

jaga brek kereta

Bagaimana nak jaga brek kereta

Berikut diberikan 8 tips penjagaan brek kereta anda.

  1. Pastikan sistem brek kereta anda diselenggara setiap kali mencapai perjalanan 20 ribu kilometer. Atau biasanya dalam tempoh 6 bulan sekali (seperti yang dinasihatkan oleh pengeluar)
  2. Bila ketebalan pelapik brek (brake pad) kurang dari 2mm, elok ditukarkan saja brek tersebut. Biasanya dalam ketebalan kurang dari 2mm, pin sesentuh keselamatan akan keluarkan bunyi amaran.
  3. Suruh mekanik periksa keadaan bendalir brek setiap kali anda tukar brek. Pastikan mekanik menggunakan alat uji bendalir brek dan bukan main agak-agak saja. Ini bab keselamatan woo!.
  4. Perhatikan pada nasihat jenis dan saiz tayar serta RIM yang diberikan oleh pengeluar kenderaan anda. Jangan pakai saiz tayar dan rim yang lebih besar kerana ia akan mengurangkan cengkaman brek. Ini bab keselamatan woo!.
  5. Pilih pelapik brek yang ikut spek standard MS / UNECE / ISO / JIS / SAE
  6. Tahap minimum cakera brek (RMT - Rotor minimum thickness) kereta anda ada pada cakera brek tersebut, sila baca dan perhatikan tahap minimumnya. Jika mencapai tahap minimum, ada kemungkinan sistem brek akan gagal.
  7. Bawa kereta baik-baik berhemat selepas tukar brek yang baru sebab keberkesanan brek biasanya akan berkurangan sikit selepas baru saja tukar.
  8. Tak payak nak gatal pakai pelapik brek atau lining brek second hand. Ini bab nyawa woo!.

Amaran utama tentang brek

Sila berikan perhatian pada maklumat ini.

Seandainya terasa pedal brek kereta anda telah menurun sedikit semasa memandu, terutamanya masa dok turun bukit, berhenti dengan kadar segera !.

Tunggu 15 minit sebelum teruskan pemanduan.

Keadaan pedal brek yang tiba-tiba menurun itu berkemungkinan disebabkan suhu minyak brek kereta anda telah meningkat naik.

Oleh itu, relaks sat dalam 15 minit supaya suhu minyak brek itu tenangkan dirinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan